payment and delivery

Betalning och Leveransvillkor

Priser

Du väljer själv om du vill se priserna exklusive eller inklusive moms. I kundvagnen ser du vad din beställning kommer kosta, inklusive moms och frakt. Begär gärna offert vid större beställningar. Det är alltid dagsaktuella priser på www.mattonbutiken.se.

Produkter under utförsäljning gäller så långt lagret räcker.

Minsta ordervärde för beställning är 120:- exkl moms (150:- inkl moms), för varornas värde (exkl frakt). Du kan inte slutföra ditt köp om du inte nått gränsen.

Leverans

Leverans sker endast till Sverige. Fraktfritt på beställningar med ett varuvärde över 600:- (480:- exkl moms), gäller ej skrymmande varor och leverans med annat än DHL. Vi tillämpar enhetsfrakt på beställningar via www.mattonbutiken.se som f.n. är 55,20 exkl. moms (69:- inkl. moms). Om det är stora eller tunga varor, har vi ett frakttillägg på 80:- exkl. moms (100:- inkl. moms). För vissa större varor är frakttillägget 300:- exkl. moms (375:- inkl. moms). Värdet på varorna måste överstiga 120:- exkl moms (150:- inkl moms).

För företag är leveransvillkoret Fritt vårt lager. Företag som gör manuella beställningar via tex. telefon eller mail, gäller annan frakt-taxa. Vi skickar med DHL och Postnord.

Företag som beställer med leveransalternativet Företagspaket så gäller att kontoret/lagret skall vara öppet mellan 8-17 på vardagar.

För privatpersoner skickar vi via ombud, tänk på att den som beställer ska legitimera sig hos ombudet.

Normalt skickas din beställning samma dag om du lägger din beställning före 11.00. Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar. Med reservation för ej lagervaror och tillfälligt slut i lager.

Om du vill ha leverans med annat sätt än våra standardsätt, måste du kontakta oss och lägga ordern via telefon.

 

Beställningar som innehåller varor som inte finns i lager skickas först när samtliga beställda varor finns tillgängliga.

Vår målsättning är dock att skicka alla dina varor i ett och samma paket, detta kan då förlänga leveranstiden något. Om leveransen blir försenad eller om en vara inte längre går att få tag i, kontaktar vi dig utan onödigt dröjsmål om anledningen till förseningen och om möjligt upplysa om ny leveranstidpunkt. Du har rätt att häva köpet om du anser att det tar för lång tid eller om du inte är nöjd med en eventuell alternativ vara eller annan lösning. Det skickas en orderbekräftelse eller kvitto till din mailadress direkt efter genomfört köp. I den finns även en länk till köpvillkoren.

Om du angett fel leveransadress eller av någon anledning vill att leveransen styrs om, debiterar vi dig DHL/Postnords avgift för "ändrat förfarande" med 250:- exkl moms. Detta gäller även ändringar som annan mottagare, längre liggetid hos ombudet m.m.

Reklamationer

Företag: Reklamationer av felleveranser eller felaktiga varor skall ske inom 8 dagar från ankomstdagen. Transportskador reklameras omgående vid mottagandet till transportören.

Privatpersoner: Vid reklamation av vara kontakta Matton i Sverige AB, Box 366, 851 06 Sundsvall, order@mattonbutiken.se.

Viktigt! – returnera inga varor till oss innan vi har kontaktat dig. Orsaken till detta är bland annat att Mattonbutiken står för returfrakten vid reklamationer.

Som privatperson har du 3 års reklamationsrätt. Reklamation ska rapporteras så snart felet upptäckts, senast inom 2 månader från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Återbetalning vid reklamation ska ske inom skälig tid, utan onödigt dröjsmål.

Ångerrätt vid distanshandel för privatpersoner

Du har 14 dagars ångerrätt när du köper varor via internet. Du ska meddela oss om du ångrar ditt köp inom 14 dagar från att du fått leveransen, eller när sista varan är levererad om en delad leverans skett. Därefter har du 14 dagar på dig att returnera varan. Kom ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor, såsom plomberade cd-skivor, dator-program och liknande om plomberingen har brutits. För andra varor har du rätt att undersöka varan genom att öppna förpackningen på ett vårdat sätt. Tala om för oss om du använt varan och i vilken utsträckning för att vi ska kunna bedöma om ett eventuellt prisavdrag kommer ske och hur stort belopp det kan röra sig om.

Att inte hämta ut leveransen hos ombudet gäller inte som ångerrätt - se nedan.

När du ångrar köpet ska du meddela Mattonbutiken att du ångrar köpet. Det gör du genom order@mattonbutiken.se. Du får själv stå för returfrakten och måste returnera varan i säljbart skick.

Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet och sker inom 14 dagar efter att vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills vi har mottagit returen. Om du returnerar hela din beställning återbetalar vi hela köpet. Returfrakten vid ångrat köp, och eventuell fraktkostnad för ursprungsfrakten betalas av kunden.

Har vi inte hunnit skicka din beställning sker full återbetalning inom 5 dagar. Om du vill kan du använda dig av Konsumentverkets ångerblankett.

För att undvika en betalningspåminnelse från Klarna rekommenderar vi att du gör något av följande:

- Betala hela din faktura. Vi återbetalar dig när returen godkänts.

- Logga in på Mitt Klarna och skjut fram förfallodatumet - kostnadsfritt

- Ring Klarna på 08-12012010 och be dem skjuta fram förfallodatumet på din faktura

Returer

Vid returnering av skickade varor, kontakta alltid Mattonbutiken först. Frakt betalas av köparen. Har felleverans skett av Mattonbutiken ersätter vi med ny vara eller kreditfaktura samt står för frakten. En beställningsvara har begränsad eller ingen returrätt oavsett betalningssätt. För godkänd retur skall varan vara i originalskick och i originalförpackning.

Ej uthämtad försändelse/felaktig leveransadress

För ej uthämtade försändelser eller paket i retur pga felaktig adress, debiteras verkliga fraktkostnaden, både den ursprungliga frakten till dig om den överstiger vår enhetsfrakt, samt den verkliga returfrakten, minst 250:- inkl moms. Omfattas inte av ångerrätten (se ovan).

Betalning företag och myndighet

Uppdatering 2021-10-06

Från och med nu tillämpar vi fakturabetalning genom Klarnas Företagsfaktura-lösning.
Du går till kassan som vanligt, och väljer där att betala som "Organisation/Företag".

(Ifall "Privatperson"är förvalt, klicka och byt.)


 

E-faktura

Ifall du som beställare har krav på att fakturering skall ske genom e-faktura, vänligen kontakta oss på order@mattonbutiken.se, så hjälper vi till med detta.

 

Om du har frågor om fakturabetalning når du oss på order@mattonbutiken.se, vi finns tillgängliga 8-17 (mån-fre).

 

Faktura: Med Mattonkonto får du ett eget kundnummer, som du uppger vid kontakt med oss. Du ansöker om fakturakonto direkt på www.mattonbutiken.se och en kreditupplysning görs via CreditSafe. Betalningsvillkor 20 dagar netto. Faktureringsavgift på 35:- exkl moms tillkommer. Efter förfallodagen utgår dröjsmålsränta med gällande diskonto plus 8%.

Betalning privatperson

För att handla på www.mattonbutiken.se måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande. Är du under 18 år ska beställningen ske i målsmans namn. Betalning sker via Klarna Checkout.

Personuppgifter

All trafik vid registrering/inloggning och i kassan sker krypterat med SSL-certifikat från GeoTrust. När du handlar av oss godkänner du att vi sparar de uppgifter du anger. Vi använder uppgifterna för att kunna hantera ditt konto och beställningar samt för utskick. Om du ansöker om faktura sparas även ditt personnummer. Kortuppgifter hanteras endast av Klarna. Matton lämnar inte ut några uppgifter till tredje part förutom de uppgifter som krävs till speditörer för att vi ska kunna skicka din beställning. Du har enligt PUL rätt att begära rättning eller avregistrering. Du kan även en gång per kalenderår få besked om vilka uppgifter vi lagrar om dig och hur de har använts. En skriftlig, undertecknad ansökan krävs.

Tvister

Eventuella tvister löses i första hand direkt med Matton, kontakta oss på order@mattonbutiken.se. Vi förbinder oss att följa rekommendation från Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Du har även möjlighet att använda europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR).